torsdag 27 mars 2014

Våriga katter


Tyget med katter kunde jag bara inte gå förbi när jag såg det i hyllan på Tygfabriken! Så himla fint! Det fanns i flera färgställningar, men eftersom jag ogillar rosa av princip så valde jag denna våriga gröna färg. Och så hittade jag matchande prickigt tyg. Modellen är Princess Castle från Ottobre 4/2013. Mönstret finns både som tunika och klänning och jag gillar modellen för att den har fickor, något ofta saknas på det som anses vara modeller ritade för flickor. Jag sydde tunikamodellen och den var bra i längd och passform. Däremot skulle jag rita om mönstret om jag ska sy den som klänning eftersom jag tyckte att det var snålt tilltaget med tyg  i kjoldelen. Eftersom framstyckena går omlott så blir det lätt knöligt eftersom det är mycket tyg. Därför valde jag att kanta med FOE (fold over elastics). Jag valde turkos både på kantbandet och som kontrasterande färg på tråden vid fållen. På det viset kan tunikan matcha lite fler nederdelar.

Jag tror det kommer bli en klänning av den här modellen också. I ett annat tyg förstås!

Inga kommentarer: