torsdag 17 april 2014

Tinny Dress for easter

Tinny dress från Straight Grain. Har länge velat sy den och slog till för en tid sedan och köpte mönstret. Det turkos bomullstyget hittade jag på Ohlssons's Tyger i stuvlådan och bara var tvungen att köpa det utan att veta vad jag skulle använda det till. Det bruna med vita prickar på köpte jag på den numer nedlagda lokala pysselaffären. Det var inte ett svårt mönster, det var tydliga instruktioner med foton som förklarade på ett bra sätt. Modellen är vid och jag är inte helt säker på att jag gillar så mycket vidd, jag får återkomma i frågan... Det är bra med rörelsevidd till barnen, men inte så mycket att det ser ut som att klänningen är för stor. Det bästa med mönstret är att det ger möjlighet till en grund att sedan bygga vidare på. Ändra kragen, ändra kjoldelen och ändra ärmarna. Jag förkortade ärmarnas längd då jag tyckte de såg lite väl långa ut. Jag tycker om slutresultatet även om jag inte hann bli klar under KCW!

Jag måste ju få säga att jag är väldigt nöjd med mönsterpassningen vid den dolda dragkedjan. Den dolda dragkedjan kommer som vanligt från Bibbis Textil.

Tulpanärmen är en fin detalj som jag gillar mycket!

Inga kommentarer: