tisdag 8 oktober 2013

Höst-kjol och armband




Typ ett halvår efter många andra i sy-världen har jag nu sytt min första Olga, en kjol från Jenny Hellströms bok "Från hood till skjortklänning". Eller ja, jag sydde en i bomullschambray först, men den blev för stor så den gav jag bort i present till min bästa vän. I år har vi varit vänner i tjugo år så jag tyckte det passade bra.

Den här kjolen är sydd i strl. M och passar alldeles perfekt! Det syns inte, men jag har kjolen på mig när jag fotade. Jag är ju en kort människa så jag har förkortat kjolen med 8 cm. Jag gillar särskilt att kjolen har fickor. Tyg från Delatezz, dragkedja från lokala syaffären och passpoalsnöre från Bibbis Textil.

Var ju tvungen att göra ett matchande smycke också. Det fick bli ett läderarmband i tre rader med metalldetaljer. Allt köpt på Pagoni. Jag gillar verkligen slutresultatet!



Så, då har jag klarat av ett av de tänkta plaggen under Fall Essentials Sew-Along 2013. Ett annat plagg var ju en matchande topp. Jag har hittat ett mönster, men inte rätt tyg. Jag skulle vilja ha ett vit-prickigt med beige botten, men det har jag inte hittat i jersey än. Letar vidare...

2 kommentarer:

JuMel sa...

Snygg kjol och så läckert armband! Har oxå länge tänkt sy en Olga men har inte kommit längre än till att rita mönstret än....

Popcorn sa...

Tack! Ja, armbandet blev verkligen snyggt! Är mycket nöjd med det om jag får säga!