tisdag 23 augusti 2011

Förklädesklänning

















En sådan här skulle jag ju haft på min lilla när hon var liten på riktigt (nu är hon stor, strl.86)! Så himla smidigt plagg. Ett enda långt stycke som sätts fast genom att korsa baksidans snibbar (se bilden ovan). Bra rörelsevidd, vilket jag tycker är viktigt både för ungar som kryper, går och bara mest ligger och sparkar med härliga bebisben och viftar med knubbiga bebisarmar!

Jag var lite skraj för hur det skulle gå med kantbandet i "kurvorna" runt snibbarna, men jag är mycket nöjd med resultatet måste jag säga *klappar mig själv på ryggen*. Fick god coachning av min sy-tokiga barndomskamrat (tackelitack) som peppade mig att våga sy på frihand istället för att nåla.

Min lilla är inte väldigt bred över axlarna, så klänningen hade en tendens att kana ned över axeln först. Satte dit en extra tryck-knapp på axlarna och vips så satt den bättre och dessutom går det nu att använda den längre tid eftersom det går att variera längden. Riktigt nöjd med färgkombon också!

3 kommentarer:

Sytokan sa...

Ha! Du ser, du skulle ha gjort den när jag sa det! Urbra plagg är det o fin blev den!

Popcorn sa...

Ja. Jag har bara en massa andra syprojekt som jag var "tvungen" att fixa först. Men det här plagget är ju bra även på hösten och vintern när det går att variera med kortärmad/långärmad under och leggings till.

Onomak sa...

Jättefin! Jag måste rita ett sånt mönster jag med. De är ju så fina dom här klänningarna :)