fredag 5 augusti 2011

Buttercup bags



Jag har i flera år tänkt att sy en väska efter detta fina gratismönster. Jag har till och med köpt tyg till projektet, men jag har hela tiden prioriterat att sy andra saker. Men nu blev det äntligen av tack vare att min svägerska skulle firas. Jag kom inte på vad jag skulle köpa, men tog fram det fina tyget och insåg att det skulle räcka till två väskor.

Först sydde jag en "prov-väska" i det underbara jordgubbstyget som jag fyndat på loppis. Den väskan fodrade jag med limegrön bomullsväv. Dessvärre hann jag inte prov-använda "prov-väskan" innan jag sydde klart de andra väskorna. Jag modifierade mönstret på så sätt att jag satte en tryckknapp på den fickan som är mot utsidans baksida och så sydde jag i en ficka för mobiltelefonen som jag fäste på motsatt sida. Detta innebar att när mobilen låg i sin ficka och nycklarna i den motsatta fickan så blev det:
1) svårt att knäppa väskan
2) svårt att få plats med plånboken

Nästa gång kommer jag sy fast mobilfickan längre till vänster, så att det lite lättare får plats en plånbok bredvid mobilen så att säga. Jag kommer också prova att stryka fast mellanlägg på fodret för att göra väskan stadigare.

Tre snygga väskor blev det i alla fall, en till svägerskan och två till moi! Tack made by RAE för mönstret.

Inga kommentarer: