onsdag 22 december 2010

Christmas gift

mönster:
har jag fått från Symamsell, tack så mycket!

material:
utsidans tyg är en bomullsväv från IKEA, kassen är fodrad med ett gult f.d. överkast från gömmorna.

negativt:
det blir väldigt tjockt vid kassens handtag och varken symaskinen eller nålen ville riktigt göra som jag ville. Men med lite envishet och lirkande så gick det bra. Jag var så rädd att ta tyg som inte skulle hålla för ett antal liter mjölk och lite ost och kanske någon syltburk och diskmedel och ja, allt det där som ska rymmas i en matvarukasse, så jag tog två tjocka tyger att sy kassen med. Nästa gång kommer jag ta ett tunnare tyg till foder. Funderar på att använda någon form av tjockare bomullsband och sy fast över skarvarna i handtagen istället för att sy ihop handtagen nästa gång.

positivt:
på mitt jobb har vi en trevlig tradition på årets sista APT och det är att byta julklappar. Det går till så att varje medarbetare köper en present för ca.50 kronor. Sedan läggs alla julklappar på ett bord och så skriver man en lapp med nummer på (20 lappar om det är tjugo medarbetare). Så delas lapparna ut och bäst är att få nr.20. För den som fått nummer 1 får gå och välja och öppna första julklappen. Den som har nummer 2 får välja mellan att ta julklappen för den som hade nummer 1 eller att ta en ny julklapp. Således; om du får nummer 20 kan du välja mellan 19 öppnade julklappar eller att ta en ny.

När vi satt där och öppnade julklapparna så kände jag att, nej, det kanske var lite tokigt att sy en miljökasse (spar ju miljön att ha en återanvändbar kasse istället för att köpa en ny plastkasse varje gång) och ha som julklapp. Och var inte tyget lite väl skrikigt, inte i mina, men i andras ögon? Jag blev lite nervös, men nervositeten släppte när min kollega öppnade paketet och blev superglad. Några minuter senare blev hon dock lite besviken när en annan kollega knyckte kassen från henne. Men det gjorde mig glad för det var ju ett tecken på att kassen verkligen var uppskattad!

Inga kommentarer: