tisdag 30 juli 2013

Daisy dress for me

Jag hoppade på ytterligare en Sew Along, denna gång med B! Däremot orkade jag inte vänta på alla bloggposter utan sydde på när jag väl hade börjat. Livet. OMG, så jag irriterat mig på det. Ändrat och ändrat och ändrat. Har mest joxat med insnitten  och ärmarna då jag inte fick till passformen som jag ville. Jag är fortfarande inte hundra procent nöjd, men tillräckligt för att använda klänningen många gånger. Jag lade också till fickor i sidsömmen eftersom jag ofta saknar fickor på de plagg som inte har det. Mönstret kommer från Eliza M's Vintage Style Sewing och det går även att köpa från Mrs Bao som dessvärre har semesterstängt just nu. Tyget som syns är köpt på Ohlssons Tyger för 39 kronor. Snacka om fynd! Infordringar och fickor är i ett småprickigt tyg med röd botten och vita prickar, även det från Ohlssons Tyger.


Har också upptäckt ett nytt hjälpmedel i sömnaden; horsehair braid. Det gör det lättare att fålla kjoldelar med cirkelform. Jag hade mycket hjälp av denna tutorial och även om mitt horsehair braid var smalare, så funkade det ypperligt att följa tutorialen. Förutom att det blir lättare att fålla så blir fållen också fantastiskt vippig! Gillar massor!


Blåsiga dagar kan det dock vara på plats med en varning. Det är hög risk för tros-chock! Som tur var hade jag underkjol på mig första dagen jag använde min Daisy.

Nu när alla duster med mönstrets livdel ligger någon vecka bakom mig är jag beredd att göra ännu ett försök att få till den perfekta passformen. För jag älskar klänningen i övrigt och skulle vilja sy fler, men då krävs perfekt passform.

4 kommentarer:

Anita sa...

Superfin klänning.

Popcorn sa...

Tack Anita!

Unknown sa...

Underbart vacker klänning! Och vilket härligt tyg! Har inte sytt på flera år, men nu känner jag att lusten finns där igen. Men har du möjligtvis mönstret till salu på svenska? Ha det gott. Carina

Popcorn sa...

Ursäkta för sent svar Carina! Nej, mönstret finns inte på svenska, men om du sytt en del tidigare är det inga problem att sy den. Dessutom har du ju en tutorial på Modesty by M:s blogg!