lördag 14 juli 2012

Äntligen mysoveraller!




Redan i maj lade min yngsta son en beställning på en mysoverall. Dottern ville inte vara sämre och jag köpte material och ritade av mönster. Sen kom jag liksom av mig. Men en kväll tog jag tag i det där och klippte ut de flesta delarna. Men i mönstret saknades infodringar och jag tycker det blir fult att lämna dragkedjan synlig så jag ville ha infodringar. Det tog ytterligare en tid innan jag fixade det.

Så kom jag då äntligen i gång med sömnaden förra veckan. Det är ju en massa pyssel innan det blir någorlunda enkelt att sy. En del sömmar att sy ned i t.ex. huva och vid muddarna till fickorna. Sy fast fickorna snyggt. Sy applikationen med första bokstaven i deras förnamn. Collegetygerna kommer från Stoff och Stil och dragkedjan på metervara kommer från Bibbis Textil.

Sen går det lite fort ett tag när plagget ska sys ihop. Sen tar det lite tid att dölja sömmen vid halslinningen. Och ännu längre tid att sy fast dragkedjan så att det blir snyggt på både fram- och baksida. Blev dock nöjd med resultatet. Jag tycker extra mycket om löparen på dragkedjan, en ring så att det blir lätt att dra ned. Att sy med dragkedja på metervara är också riktigt najs! Sonen och dottern valde själva både färg på tyget och hur de skulle kombineras. De har god smak!

Jag sydde färdigt dem är sonen spelade tv-spel på förmiddagen och dottern var med maken och svärmor och handlade. Jag drog en lättnadens suck när de var färdigsydda och med tanke på alla timmar det faktiskt tog så hoppas jag att de växer väldigt långsamt en tid framöver så jag slipper sy nya! Kidsen blev dock så glada när mysoverallerna ÄNTLIGEN var färdiga! Sonen har bott i sin overall sedan han fick den, hans är i strl.122. Dottern går också omkring och myser i sin, som är i strl.92. Oavsett om värmen kommer den här sommaren eller inte är det alltid najs att ha lite mysplagg att kunna tillbringa sommarkvällar i.


2 kommentarer:

GOBLIgobli sa...

Riktigt snygga! Ett snyggt avslut på dragkedjan också, håller med om att infodringar gör det hela finare och säkert skönare att ha på. Kan tänka mig att draghedjan upp i huva är skoj att leka med. =)

Popcorn sa...

Jo, den är skoj... Hoppas bara att storebror inte kommer på att dra upp den på lillasyster!