måndag 17 september 2012

Helt super off topic

Men jag bara måste delge er den senaste forskningen om popcorn:

Tips för en hälsosam livsstil: Glöm inte bort att äta frukt, grönsaker... och popcorn?
Popcorn är laddade med mer antioxidanter vid namn polyfenoler än grönsaker och frukt, visade forskare från universitetet i Scranton, Pennsylvania. Joe Vinson, fil. dr. och professor i kemi, förklarade att popcorn innehåller ungefär 4 procent vatten, jämfört med 90 procent i de flesta frukter och grönsaker, vilket betyder att polyfenolerna är mycket mer utspädda i frukten och grönsakerna.
 
Forskarna upptäckte att polyfenoler var mycket mer rikligt förekommande i popcorn än vad de hade förväntat sig. De förklarade att nivåerna liknade de man hittat i nötter och var upp till 15 gånger högre än mängderna man hittat i andra fullkornstilltugg, som tortillachips med fullkorn. Forskningsteamet upptäckte också att popcornskalen har de högsta koncentrationerna av polyfenoler samt är fiberrika.
 
Du kan dock inte byta ut färsk frukt och grönsaker mot popcorn för att få en nyttig kost, betonade dr. Vinson. Popcorn saknar flera andra viktiga näringsämnen som finns i frukt och grönsaker.
 
Popcorn kan däremot vara det perfekta tilltugget. Det är det enda tilltugget som består av 100 procent oprocessat fullkorn. En portion popcorn ger mer än 70 procent av det dagliga fullkornsintaget. Kom bara ihåg att allt är bäst i lagom doser. Studien utgår ifrån att du endast äter en portion popcorn utan salt eller smör, vilket blir så lite som 93 kalorier per portion.
 
Hur popcornen tillagas kan avsevärt förändra dess hälsofördelar. Olja, smör och salt försvagar popcornens hälsofördelar genom att fett tillsätts och mängden kalorier fördubblas. Det bästa valet är luftpoppade popcorn från en popcornmaskin, helt utan olja. Men om popcorn utan tillsatser låter tråkigt kan du pröva att tillsätta kryddor eller örter för att öka smaken. Fukta popcornen med lite vatten eller en nyttig olja, som olivolja eller rapsolja, och blanda sedan i smaksättare, som exempelvis chilipulver, curry, torkad dill eller en tesked riven parmesanost.

2 kommentarer:

MiMeLin sa...

Intressant! Fast här hemma poppas det med olja i kastrull och så lite salt på så de blir kanske inte så nyttiga men goda :-)

Anonym sa...

Jag poppar mina i kokosolja (utan smak) supergott, Vill man att de ska smaka kokos väljer man den dyrare sorten som har smaken kvar. Nyttigt och gott!

Gösta Berlings
Maria