fredag 3 augusti 2012

Junebug dress


Imorgon är det kalas för grannbarnen. För länge sedan hittade jag det här mönstret och tänkte att jag skulle sy en sådan klänning. Jag printade ut mönstret och ritade av det. Sen blev det liggande. Tills nu. När det ändå var kalas tänkte jag att jag skulle sy en Junebug dress. Dessutom är min dotter på väg att växa ur amerikanska storleken 2T, så det var på tiden! Dottern fick välja mellan två tyger och valde detta. Först var jag lite besviken för det andra tyget gillar jag så mycket, men ju mer jag sydde, desto mer tyckte jag om tyget.

Tyg i babychord från Stoff och Stil. Det skulle bli en klänning till mig, men det kommer det inte räcka till nu... Foder i vit bomullsväv från lakanshögen här hemma. Knappar och virkad spets från lokala tygaffären.

Så här blev resultatet. Den är liiite tight över bröstkorgen när hon ska sätta på sig den, men väl på är det god rörelsevidd. Jag är särskilt nöjd med att jag gjorde veck på kjoldelen både fram och bak istället för att bara rynka den som det i originalmönstret.

Bäst av allt är såklart att dottern älskar den! Thanks Jess for pattern and tutorial!

Inga kommentarer: