söndag 19 september 2010

Ettårsfin




Min minsting var ju tvungen att få en finklänning till sin födelsedag!

mönster:
Ulla Welinders "Sy och Strik".

material:
tyger och knappsats från Ohlssons Tyger.

negativt:
tyget blir väldigt lätt "skadat" om en ojämn kant (t.ex. ett litet jack i en nagel) fastnar i det, vilket är tråkigt. Kjoldelen var alldeles för lång enligt mönstret insåg jag innan jag började sy, så jag minskade det på längden. Efter att klänningen var färdigsydd insåg jag att den också var för bred. Om jag syr den igen så kommer jag minska mönstret på bredden med minst åtta cm.

positivt:
det var inte alls svårt att göra egna klädda knappar, vilket jag hade befarat! Även om en del modifikationer är önskvärda så är jag ändå nöjd med slutprodukten och minstingen är så fin i sin finklänning!

Inga kommentarer: