torsdag 16 januari 2014

Rykande färskt!


Ottobre 1/2014 damp ned i min brevlåda i fredags. Jag tittade igenom och hittade genast två mönster som jag gillade till min minsting.

När det var dags att välja tyg till tröjan gick hon igenom hela tygförrådet och hittade ett tyg hon kunde tänka sig, köpt från Michas Stoffecke i Tyskland för några år sedan. Så det fick det bli. Jag matchade med prickiga ärmar utifrån prickarna på flugsvampen och tyckte det var lite originellt tills jag kom ihåg att jag just hade det tyget på ärmarna på ett annat plagg jag sydde för inte alltför länge sedan... Minnet är inte vad det borde vara. I mönstret är ärmarna av någon outgrundlig anledning medvetet "för långa". Jag kunde inte se det fiffiga eller snygga i detta utan kortade dem till vanlig längd. Jag matchade kantbandet i halsen med en mörkare turkos muddväv från Stoff och Stil än ärmarna och trycket i tyget och sedan sydde jag byxorna i samma turkos nyans. Tyget i byxorna är ett av dem jag fick av dotterns förskollärare. Genom att göra detaljer i vitt tänkte jag att ser lite mer välarbetade ut än "vanliga" mjukbyxor. De har bakfickor också.

Jag är mycket nöjd med detta set och dottern tog på sig kläderna direkt när de var färdigsydda, alltid ett gott betyg! Hon säger att hon gillar både byxor och tröja i modell och passform, så det verkar ju funka bra.

4 kommentarer:

Anki sa...

Inte konstigt dottern är nöjd, superfint set!

Popcorn sa...

Tack! Och välkommen hit Anki!

Mie Katoentje sa...

Lovely outfit!

Popcorn sa...

Thank you Mie and welcome to my blog!