söndag 26 december 2010

Christmas dress


mönster:
i strl.80 med grund ur Ottobre 6/2010. Jag har dock ritat om mönstret en del. Inte gjort en tredje volang, ändrat längden och kortat ärmarna så att det är 3/4-dels ärm på. Lagt till en brodyrkant både vid ärmslut och längst ned på klänningen. Öppningen bak i ryggen (tryck-knappar) blev således kortare, men halsöppningen blev ändå lagom.

material:
ljuvligt grön sammet och svarta brodyrband från Ohlssons tyger.

negativt:
klänningen blev några centimeter för kort enligt mitt tycke. Snarare som en strl.74 än 80, så om jag gör den igen kommer jag förlänga mönstret. Dagen innan julafton upptäckte jag att jag köpt för kort bit med brodyrkant, så jag fick åka och handla lite mer (vilket iofs var positivt eftersom jag shoppade lite mer grejor!), 8 mil tur och retur, men vad gör jag inte för att få det resultat jag vill!

positivt:
att den blev färdig till julafton och att min dotter passade precis så bra i den mörkt gröna färgen som jag trodde när jag såg tyget!

Inga kommentarer: