onsdag 18 augusti 2010

Sommarklänning



mönster:
Ottobre 4/2008, strl 164. Modifierat då mönstret skapade ett "häng" i ryggen. Det tycker jag inte om så jag satte ett knytband i ryggen och kortade av den. Dessutom gjorde jag en större ringning eftersom det är en sommarklänning.

material:
tyg från Ohlssons Tyger. Reafynd, 39 kr metern!

positivt:
tyget är så fint! Jag tyckte det var roligt att sy till mig själv, det var första gången. Den sitter bra tycker jag och jag kommer använda den igen nästa sommar!

negativt:
att overlocken började strula när jag skulle sy klänningen. Helt plötsligt gjorde den hoppstygn vid minsta förändring i underlaget (behövde inte ens köra över en söm). Vid axlar, ärmar och ena sidan tragglade jag med overlocken, men sen tröttnade jag, sydde rullfållen längst ned och sydde ihop andra sidan med vanliga symaskinen. När jag sedan skulle fålla ärmslut och halsringning så började den vanliga symaskinen krångla och tvillingsömmen gjorde hoppstygn lite då och då. Grrr...en olycka kommer inte ensam...

Dessutom kortade jag av klänningen då den såg ut att bli så lång (och jag är lite tygsnål och vill inte slösa bort något), men när klänningen väl var ihopsydd så blev den kortare än jag trodde och jag räddade längden genom att sy en rullfåll längst ned!

Inga kommentarer: