tisdag 27 juli 2010

Djungel-hoodie






mönster:
Ottobre 4/2008, strl. 116

material:
jag har äntligen beställt lite mer av det underbara djungeltyget från JNY. Det är så fint och har så många fina färger att matcha med. Röd jersey från lokala tyghandeln och muddväv från Stoff och Stil.

resultat:
det här är en beställning från min yngsta son. När han fick se djungeltyget sa han:
- Jag vill ha en långärmad tröja med huva i det där tyget.
Det var ju bara att sätta igång. Leta mönster, hitta mönster, klippa och så sy.
Egentligen skulle det vara ett kantband på huvan, men eftersom djungeltyget är i ganska tjock interlock tyckte jag inte att det skulle bli bra. Jag hade tänkt att ha djungeltyget utåt på huvan och fodra med det röda, men när sonen provade huvan för att se så att det inte behövdes en dragsko i framkanten så sa han själv att han inte ville ha "det varma" tyget inåt utan "det mjuka" (djungeltyget). Kunden har ju alltid rätt så jag gjorde som han ville.
Jag tyckte inte det fanns några bra instruktioner för att sy fast hoodien, men jag lyckades lösa det ganska bra tycker jag. Som jag skrev ovan så finns det så många fina färger att matcha med i djungeltyget. Men jag tog ingen av dem, jag tog rött, som jag har sett i andra sybloggar och det ångrar jag inte. För att fånga upp den röda färgen än mer så sydde jag stickningarna i rött.

1 kommentar:

Popcorn sa...

MESC: Ja, den här blev jag riktigt nöjd med! Jag tycker så mycket om färgglada kläder med små detaljer som gör helheten lite mer intressant!